Alahai Customer !

Assalamualaikum ...


Mak aku kata , kalau kita kerja . niat and hati mestilah ikhlas untuk bekerja . barulah duit gaji yang kita dapat tuh akan jadi berkat . so hari ni aku bekerja dengan penuh ikhlas dan senyuman yang tidak pernah lekang dibibir . tapi disebabkan seorang customer yang berlainan bangsa ni, senyuman indah yang tadi ku ukir telah menjadi racun yang berbisa . 


first , korang semua tahu kan dekat negeri pulau pinang ni everyday no plastic bag FREE ! or memang korang tak tahu ? oke oke, macam kat kl setiap hari sabtu je yang takde diberikan bag plastic percuma . tapi dekat pulau pinang yang bersih and harmoni ni, setiap hari takde bag plastic . so bila orang datang bershopping, mereka akan membawa beg mereka sendiri or bawak guni, baldi, bakul or whatever . pihak shopping complex pon ade plastic bag tapi akan dikenakan caj 2 kupang or dalam bahasa key ell nyer 20sen . so customer ni datang bayar kat kaunter aku dengan barang penuh 1 troli macam stok untuk 1 tahun punya . dah la banyak , beg pulak tak bawak . macam best disitu ! jadi dia mintak nak beli plastic bag . 


second , disebabkan mood aku yang ikhlas untuk bekerja hari ini . aku pon tolong la masukkan barang-barang die dalam plastic sambil scan . yang aku sakit hatinyer , banyak barang-barang besar diletakkan di depan . barang-barang kecik semua dihujung-hujung . so dengan ketinggian aku yang tidak memuaskan dicampur dengan tangan yang tidak begitu panjang, kebarangkalian untuk aku mencapai barang itu amatlah payah hingga memaksa aku untuk menjengketkan jari-jari kaki aku ni supaya tinggi sedikit . customer tadi ?? oh ! dia memandang aku dengan tangan bersilang di dada macam muka nak mintak penyepak ! payah sangat ke nak tolong angkat barang-barang kecik tuh pergi ke depan . berat sangat ke tangan awak tuh macam ade gelang emas 18 karat seberat 5kg ? 


third, disebabkan aku dok menjengketkan kaki and dia pula memandang aku tanpa rasa simpati . so ia telah membuatkan barang-barang yang besar di depan itu terjatuh di depan alat scan barang . so terjadi la scan yang berturut-turut . lalu customer tuh mengeluarkan suaranya yang merdu itu, "eh , awak ni tak reti buat kerja ke ? buat kerja tak cermat langsung . takut pulak saya tengok awak ni . saya nak check resit jap lagi." perghhh , tercabar api kemarahan aku . lalu aku pon menjawab dengan nada yang mendatar, "takpe, boleh cancel kuantiti la." tibe-tibe die menjawab "oh, macam ni eh cara awak cakap dengan customer    ??" muka aku berubah pelik , aik ! salah ke aku cakap ?  . aku pon jawab la , " miss , ade i naik suara dengan u ke ? takdekan ? " lepastuh die terus membebel tak puas hati kata aku kurang hajar pulak dengan dia . lagi aku bertambah pelik . barangkali mabuk sebab naik feri tadi tak habis lagi . gumam aku dalam hati 


die still tak stop membebel sambil tanya aku , "apa nama awak hah ? apa nama awak ? saya nak buat complain la . saya dah lama tau shopping kat sini , saya ni valued customer tau." dia mula membebel dalam bahasa inggeris yang aku boleh paham maknanya . nasib baik die tak membebel dalam bahasa kaum dia . dalam hati aku, "dia ni tak reti baca ke aku punya id card ni . dah terpangpang nama and id staff aku kat situ." aku ingat habis sampai situ, tapi dia still gak membebel tak puas hati macam pasukan bola kelantan kalah lawan terengganu . aku dah mula angin , sebab aku paling pantang kalau orang membebel kat telinga aku macam keretapi tak reti nak stop . die suruh aku say sorry kat die . hello ! aku tak tengking ko apa pon , apa masalah kau nak suruh aku mintak maaf . takkan aku nak cakap " maaf cik, bila kite scan dua kali . kite boleh cancelkan balik barang tadi tuh dengan menekan  button cancel quantity." perghh ! dah macam pegawai pelancongan lak aku rasa . lagi pun aku cakap biasa je tadi . memang betul-betul bermasalah perempuan ni.


dia dok tanya nama aku, nak complain la apa la . aku geram dah ni . eeeeiiii memang kene gak penumbok sulung aku kat muka dia ni kang ! ggggrrrrrrrrrrr , sabar ! sabar ! aku sayang keje aku ni . aku pon paling muka kat dia and cakap " nak complain eh ? ADE AKU KESAH ! " perghhh ! aku tengok lagi berasap telinga dia , siap campak-campak dia punya debit card time nak membuat pembayaran . lepas dia nak blah, dia sempat pandang aku dengan renungan macam buaya nak terkam badak sumbu sambil membebel tak habis-habis . aku just cakap 1 perkataan je, "BODOH!" nah ! amek ko ... nak sangat kan kena maki . 

and then aku nampak dia pergi membebel kat counter cashier lain and pergi buat complain kat service counter . fuhhh ! busuk nama aku . aku rasa otak dia dah tak betul la . aku cakap elok salah, aku cakap tengking-tengking pon salah ! yang aku tau, aku tak cakap tinggi suara pon dengan dia . biarlah aku kene buang sekali pon , lagipon aku part time je . kalau nak dengar suara customer and sebelah pihak je , mestilah semua cashier yang salah . cuba customer tuh duduk kat tempat cashier , baru dia tahu macam mana nak layan bermacam-macam perangai customer .  so nak cakap customer tak salah la ? ohhh aku lupa ! customer always right kan . demmm ! sapa la buat tagline bodoh macam tuh . 
sebenarnya bagi aku , tagline yang betul-betul masuk akal macam kat bawah ni .
lepas die blah tuh, aku tengok la id card yang aku pakai. patut la pon, terbalik ! hahaha . 
esok aku nak tengok apa yang dia tulis kat complain board 
oklah babai ! tengs for reading this entry (:

Post a Comment

Hello Readers !
Comment elokelok oke .
loveyouu !

0 1 komen kawankawan:

Post a Comment

Hello Readers !
Comment elokelok oke .
loveyouu !